Solkanski most svega je nekoliko minuta udaljen od Nove Gorice, gradića koji na zapadu Slovenije graniči s Italijom. Iz Zagreba vam treba dva i pol sata vožnje, iz Rijeke četrdesetak minuta manje kako biste vidjeli željeznički most s najvećim kamenim lukom na svijetu, uživali u beskrajnom zelenilu, biciklirali cestama i putevima koji vode do najskrivenijih kutaka ovoga kraja, šetali, trčali ili pak uživali u tirkiznoj Soči, jednoj od najljepših europskih rijeka.
Slovenija je po mnogočemu mala zemlja, ali jedna od najvećih kad govorimo o sveukupnoj turističkoj prezentaciji, posebno sinergiji povijesti i outdoora. Dolina rijeke Soče samo je jedna od mnoštva lokacija na kojima možete provesti zanimljiv aktivno-edukativni vikend, ali zasigurno jedna od najljepših. Posebno ako volite rekorde.
Solkanski most ima najveći kameni luk na svijetu
Solkanski most jedna od najvećih atrakcija Vipavske doline. Riječ je o željezničkom mostu s najvećim kamenim lukom na svijetu, raspona 85 m i ukupne dužine 220 metara. Rekord drži i danas, jer je kasnija tehnologija gradnje koristila armirani beton za izgradnju mostova.
Povijest
Most je izvorno sagrađen za promet željezničke veze između Beča i Trsta. Bohinjska pruga ili Transalpina završena je 1905., a službeno u promet puštena godinu poslije, kad je u tršćansku luku stigao prvi vlak iz Beča.
Ovo remek-djelo graditeljstva ima čak 1960 kubika kamenih blokova, a završeno je u nevjerojatno kratkom roku, za samo 18 dana. Nakon uklanjanja drvene nosive skele, kameni luk se zbog svoje težine spustio tek za 6 milimetara. Za projekt je zaslužan austrijski inženjer Rudolf Jaussner, dok je izgradnju vodio Leopold Orley koji svoju kasniju slavu može pripisati upravo Solkanskom mostu.
Most je srušen tijekom Prvog svjetskog rata. Za vrijeme Soške fronte (1915.-1917.) austrijska je vojska uništila glavni luk, da bi ga ponovno u kamenu izgradili Talijani između 1925.-1927. godine. koji su u to dok se , ali je ubrzo uspješno obnovljen prema izvornim nacrtima.
Tijekom Drugog svjetskog rata most je bio meta šest različitih zračnih napada savezničkih snaga 1944. i 1945. kada je avionska bomba pogodila glavni luk i probila ga. No, most nije srušila.
Danas mostom upravljaju Slovenske željeznice, a 1985. godine proglašen je tehničkim spomenikom.
Tijekom ljetnih vikenda, povijesni parni stroj udahnjuje život mostu, nudeći nezaboravne vožnje s pogledom na tirkiznu Soču, jednu od najljepših europskih rijeka.