Skip to content
  Nedjelja 18 svibnja 2025
Najnovije
17. svibnja 2025.Izložba Zoološkog vrta Grada Zagreba: 100 nam je godina tek 17. svibnja 2025.Marino Bloudek na Hanžeku lovi rekord star više od 50 godina 16. svibnja 2025.Sajam kreativnosti u Velikom Grđevcu: Čarolija za cijelu obitelj 16. svibnja 2025.Nikola Miljenić: Do kraja karijere svakako se vidim s nekom medaljom oko vrata 16. svibnja 2025.Važna edukacija protiv nasilja u sportu i sa svrhom njegova preveniranja 15. svibnja 2025.Priroda za sve na znakovnom na Skradinskom buku
  • Kontakt
Skitnice.hr
  • Putovanja
    • Hrvatska
    • Svijet
  • Outdoor
    • Planinarenje
    • Nautika
    • Biciklizam
    • Skijanje
    • Ostalo
  • Vodiči
  • Gastro
    • Restorani
    • Recepti
  • Lifestyle
    • Intervju
    • Kultura
    • Sport
    • Wellness
    • Tech
    • Zdravlje
    • Ekologija
  • Aviokarte
  • Životinje
  • Aktualnosti
  • Promo
Skitnice.hr
Skitnice.hr
  • Putovanja
    • Hrvatska
    • Svijet
  • Outdoor
    • Planinarenje
    • Nautika
    • Biciklizam
    • Skijanje
    • Ostalo
  • Vodiči
  • Gastro
    • Restorani
    • Recepti
  • Lifestyle
    • Intervju
    • Kultura
    • Sport
    • Wellness
    • Tech
    • Zdravlje
    • Ekologija
  • Aviokarte
  • Životinje
  • Aktualnosti
  • Promo
  • Kontakt
Skitnice.hr
  Outdoor  Majstorska cesta, zaboravljeni biser Velebita
OutdoorPutopisiVodiči

Majstorska cesta, zaboravljeni biser Velebita

Tea Rožman SvedrovićTea Rožman Svedrović—2. studenoga 2023.0
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Majstorska cesta u vrijeme svoje gradnje, početkom 19. stoljeća, predstavljala je pravo remek-djelo. Proteže se od Svetog Roka, preko 1048 m visokog prijevoja Mali Alan sve do Obrovca u dužini od 41 km. 

Građena je od 1825. – 1832. godine u vrlo teškim uvjetima kako bi se skratio put do Dalmacije. Tada je bila jedna od najvažnijih prometnica koja je spajala sjever i jug Hrvatske. Osim trgovačkog prometa, služila je i kao poštanska prometnica između Beča i Zadra. 

Način na koji je njezin graditelj Josip Kajetan Knežić proveo trasu po strmoj velebitskoj padini, s brojnim serpentinama između klisura i kukova, predstavljao je tada veliki napredak u cestogradnji. Maksimalni nagib ceste iznosio je do 5,5 % što je u skladu i sa suvremenim propisima za gradnju prometnica. 

Majstorska cesta / Foto: PP Velebit

O njezinoj vrijednosti i impresivnom načinu gradnje svjedoči i činjenica da je 2007. godine uvrštena u Registar kulturnih dobara Hrvatske. Majstorskom cestom i danas se prometuje, a iako je makadamska, u normalnim vremenskim uvjetima prohodna je i za obične automobile. Biciklistima i motociklistima,  nezaobilazna je ruta vožnje Velebitom zbog prekrasnih vidika i netaknutog krajolika.

Na njezinom se putu nalaze i Tulove grede – krški fenomen kojega čine okomite vapnenačke grede, kukovi i tornjevi. S jednog od najljepših Velebitskih vrhova na visini od 1120 m, doživjet ćete nezaboravne trenutke i moći snimiti spektakularne fotografije. 

Lokacija podno Tulovih greda jako je dobro poznata ljubiteljima Karla Maya, jer je upravo tu sniman jedan dio filmova o Winnetouu. 

Povijest Majstorske ceste

1825. godine konačno je započela gradnja jedne od najspektakularnijih prometnica u Hrvatskoj, koja i danas ostavlja bez daha. 

Više članaka

Kenija – hakuna matata u biseru istočne Afrike očaravajućih razlika

25. studenoga 2023.

Hiking staze očaravajućih pogleda u okolici Novalje

6. veljače 2025.

Life on Mars Trail krajem ožujka 2025. donosi još više užitaka

12. studenoga 2024.

Majstorska cesta u Obrovcu prelazi Zrmanju i uspinje se preko tri prijevoja. Prvi je Prag (856 m) smješten podno Tulovih greda, a zatim slijede još Kraljičina vrata (970 m) i Mali Alan (1048). Cesta se zatim spušta prema Lici niz strmu i pošumljenu padinu, te nastavlja prema Svetom Roku.

Graditelj Josip Kajetan Knežić primijenio je tada nove građevinske tehnike koje su mu omogućile da na racionalniji način rješava probleme planinske cestogradnje. Osim što nagib nigdje ne prelazi 6%, širina kolnika je šest i pol metara.

Majstorska cesta – 2 / Foto: PP Velebit

– 1819. godine, nakon Napoleonovog sloma i ponovne uspostave austrijske vlasti, donesena je odluka da se preko Malog Alana, koji je bio službena granica između Like i Dalmacije, izgradi suvremena prometnica koja bi povezivala Liku i Dalmaciju. Majstorska cesta predstavljala je tada i vrlo važnu prometnicu Zadra i Beča, jer se njome povezivao i poštanski promet između dvaju gradova. 

– Petrinjcu Josipu Kajetanu Knežiću, gradnja Majstorske ceste bila je zapravo prvo iskustvo s planinskim cestama. No, bez obzira na to što mu je bilo prvo iskustvo napravio ju je tako dobro, da je odmah nazvana Majstorska, i to ime zadržala je i danas.  Cesta je puštena u promet u 4. listopada 1832. godine, a završetak radova proslavljen je u mjestu Podprag. Svečanost je ovjekovječio umjetnik Francesco Arrigoni, a njegova slika i danas se nalazi u Povijesnom muzeju u Zagrebu. 

Prekid prometa

– Zanimljivo je i da se Majstorskom cestom sljedećih sto godina odvijao vrlo gust promet. Kirijaši su prevozili robu, diližanse putnike i poštu, a pastiri svoja stada na velebitske pašnjake. No, promet je naglo opao kada je 1925. godine sagrađena lička željeznička pruga, a dio prometa je uzela i u to vrijeme dovršena i cesta preko Prezida (Gračac-Obrovac). Majstorska cesta ostaje više kao povijesna cesta, koja je zbog svoje specifičnosti, te spomeničke i krajobrazne vrijednosti uvrštena u Registar kulturnih dobara Hrvatske 2007. godine, rekla nam je voditeljica Službe za marketing Parka prirode Velebit Ivana Svetić. 

Majstorska cesta uistinu je biser Velebita. Nekad ključna za trgovački i poštanski promet, danas se ubraja među najljepše ceste Hrvatske i sve je posjećenija turistička atrakcija. 

Majstorska cesta – pogled prema Tulovim gredama / Foto: PP Veleit

Gradnja je ovdje nemoguća, cesta se ne može probiti!

Majstorska cesta predstavljala je nakon izgradnje, prema nekim zapisima, najsuvremeniju cestu u ovom dijelu Europe. Izgrađena je u relativno kratkom vremenskom periodu, na izuzetno surovom terenu. Radnici pred kojima su bile godine mukotrpnog rada nije bilo lako motivirati, posebno kad su vidjeli sav tak kamen koji treba probiti, pa su se graditelji dosjetili kako ih motivirati.

– Postoji anegdota koja nije vezana samo za Majstorsku cestu već i za ostale velebitske. Naime, kad su radnici vidjeli gdje trebaju graditi ceste, taj kamen i stijene, rekli su da je tu gradnja nemoguća i da se cesta ne može probiti. Trebalo se tada dosjetiti kako motivirati radnike da ipak sve to probiju i izgrade, pa su im graditelji ponudili ponudu koja se nije mogla odbiti. Kilu zlata za svaku kilu kamena koju probiju. Tako su ih dobro motivirali, da su ovi radili punom parom i relativno brzo izgradili cestu, otkrio je ravnatelj Parka prirode Velebit Mario Šaban. 

Majstorska cesta / Foto: PP Velebit

– Moja ljubav prema prirodi i planinama razvijala se od malena. Danas sam član Hrvatske gorske službe spašavanja, volim planinariti i član sam PD Željezničar iz Gospića. Velika mi je čast i zadovoljstvo što sam uspio raditi posao koji je vezan za prirodu. Kad radite ono što volite nema tih novaca koji vam mogu platiti nešto drugo. Uspio sam spojiti privatno i poslovno i u tome uživam. Uspio sam proći gotovo cijeli Velebit, ali uvijek ima još novih i neistraženi. Teško mi je reći izdvojiti najljepše i najdraže lokacije. Mogu preporučiti dio južnog Velebita – Ramino korito, gdje staza ide prema jugu kroz netaknutu prirodu, bez ikakvih gospodarskih aktivnosti. Zanimljivi su i vrhovi Velebita, s kojih se pružaju nevjerojatno lijepi pogledi na unutrašnjost i na more. Čak za bistrih dana možete vidjeti Italiju. Velebit je čaroban u svim svojim smjerovima, zaključio je ravnatelj PP Velebit Mario Šaban.

Budete li u prilici prođite našim povijesnim cestama i nemojte žaliti vremena. Moderna autocesta možda jest najbrža i najjednostavnija, no pokušaje poslušati prirodu i planinu. Možda vam se svidi što ćete čuti.

Kontakt

Početna
FacebookTwitterPinterestLinkedInTumblrRedditVKWhatsAppEmail

Tea Rožman Svedrović

Sir Dalmatinac Paške sirane nagrađen na World Cheese Awardsu
Svake subote objavljujemo jedan vaš vodič s putovanja
Povezani članci
  • Povezani članci
  • Više od autora
Outdoor

Jubilarni Plitvički maraton: Sportska tradicija u srcu prirode

12. svibnja 2025.0
Outdoor

Mljet Trail rekordno: Među sudionicima Damir Habijan i Vedrana Malec

5. svibnja 2025.0
Outdoor

Baška Happy Trail: Novi stress free koncept

28. travnja 2025.0
Učitaj više
Odgovori Otkaži odgovor

Morate biti prijavljeni da biste objavili komentar.

Pročitajte također
Životinje

Izložba Zoološkog vrta Grada Zagreba: 100 nam je godina tek

17. svibnja 2025.0
Sport

Marino Bloudek na Hanžeku lovi rekord star više od 50 godina

17. svibnja 2025.0
Hrvatska

Sajam kreativnosti u Velikom Grđevcu: Čarolija za cijelu obitelj

16. svibnja 2025.0
Intervju

Nikola Miljenić: Do kraja karijere svakako se vidim s nekom medaljom oko vrata

16. svibnja 2025.0
Sport

Važna edukacija protiv nasilja u sportu i sa svrhom njegova preveniranja

16. svibnja 2025.0
Aktualnosti

Priroda za sve na znakovnom na Skradinskom buku

15. svibnja 2025.0
Učitaj više
izlozba
Životinje
Izložba Zoološkog vrta Grada Zagreba: 100 nam je godina tek
marino-bloudek
Sport
Marino Bloudek na Hanžeku lovi rekord star više od 50 godina
sajam-kreativnosti
Hrvatska
Sajam kreativnosti u Velikom Grđevcu: Čarolija za cijelu obitelj
nikola-miljenic
Intervju
Nikola Miljenić: Do kraja karijere svakako se vidim s nekom medaljom oko vrata
protiv-nasilja
Sport
Važna edukacija protiv nasilja u sportu i sa svrhom njegova preveniranja
    Copyright © 2025. Skitnice.hr by KUH@ADA
    • O nama
    • Uvjeti korištenja
    • Pravila privatnosti
    • Oglašavanje
    • Impressum