Morska šparoga (lat. Salicornia Europea), a zovu je još caklenjača i slanuša, rijetka je delicija otkrivena u najstarijem hrvatskom kraljevskom gradu, koja uz cvijet soli i šokol, polako zauzima sam vrh gastro scene Nina.
Morska šparoga raste u Ninskoj laguni na području Ninske solane, a ovdje je još zovu i rižina. Sezona joj je od travnja do lipnja, bere se ručno te je izuzetno bogata mineralima, vitaminom A, željezom i kalcijem.
S onom uobičajenom, divljom šparogom nema puno dodirnih točaka, osim što dijele ime i sličnoga su izgleda. Okusom je morska potpuno drugačija, a raste u muljevitim morskim obalama.
Člankasta stabljika slankastog je okusa, prepuna vode i svojevrsna je zdrava alternativa soli. Može se jesti na salatu, svježa, prokuhana ili kao prilog raznim jelima. Priprema se na sve načine, a osim u prehrani koristi se i u medicini te kozmetici.
Morska šparoga, nova kraljevska delicija Nina
Uz cvijet soli i šokol kao jedinstveni autohtoni proizvod najstarijeg hrvatskog kraljevskog grada, morsku šparogu su tamošnji ugostitelji prošle godine prvi put pripremali zahvaljujući inicijativi dr. sc. Marije Dejanović, direktorice Turističke zajednice Grada Nina.
– Projekt gastronomskog brendiranja Nina pokrenut je 2022. godine. Održane su tada edukativne radionice ninskih ugostitelja, a postignut je i dogovor sa Solanom Nin da se morska šparoga nesmetano bere unutar polja soli i distribuira prema lokalnim ugostiteljima. Vanjski suradnik na projektu bila je tvrtka Abisal Rijeka i Klub Gastronaut koji je svojim znanjem i iskustvom pomogla Turističkoj zajednici grada Nina pokretanje projekta i edukativne radionice s ugostiteljima.
– Uz morske tajanstvene delicije nastojat će se ispričati jedinstvena povijest, kultura, tradicija i običaji ninskoga kraja. Morska šparoga je pravi izazov i novitet u dalmatinskoj pa i hrvatskoj gastronomskoj ponudi, a ugostitelji planiraju tradicionalnu kulinarsku baštinu obogatiti modernim gastronomskim trendovima, ističe Marija Dejanović.
Edukativne radionice
Ove godine projekt se nastavio kroz edukativni sastanak na kojem su sudjelovali ugostitelji s područja Grada Nina iz Restorana Tomislav Nin, Konobe Branimir Nin, Konobe Bepo unutar Zaton Holiday Resorta, Restorana Marinero Zaton i Restorana Il Capo-Zaton. Vanjski suradnik na projektu je tvrtka Excellence iz Zadra. Budući da je za samo brendiranje izuzetno bitna sinergija između ugostitelja i gradske turističke zajednice, na sastanku su doneseni zaključci u kojem smjeru treba dalje ići, na koji način gastronomiju kraljevskoga Nina valja isticati i predstaviti javnosti. Gastronomija u turizmu ima velik značaj, pa se razvoj jednog i drugog isprepliću, dodatni je zaključak svih dionika projekta.
Budući da se morska šparoga pojavila na gastronomskoj sceni Hrvatske to će svakako biti još jedan razlog zbog kojeg će mnogi turisti odabrati upravno područje grada Nina kao razlog svog dolaska posebno u predsezoni kada je morsku šparogu moguće ubrati i s njom pripremati jedinstvena jela.
Bez ikakve je sumnje da će gurmani prepoznati jedinstvenu ponudu i autohtonu vrijednost namirnica koju nudi kraljevski grad Nin te i ove godine uživati u pripremljenim delicijama u ponudi ugostiteljskih objekata u priobalnim mjestima Ninu i Zatonu.
Fotografije: Boris Kačan i TZ NIN